Μετά τέσσερα και πλέον χρόνια ταλαιπωρίας, αλλά και σκληρής δουλειάς από τη διοίκηση και τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Θέρμης, ο δρόμος της οδού Περικλέους που συνδέει δύο από τις μεγαλύτερες Κοινότητες, τον Τρίλοφο με το Πλαγιάρι, δόθηκε ξανά στην κυκλοφορία.
Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα και συνάμα, δυσκολότερα έργα υποδομής που έχουν κατασκευαστεί στην περιοχή του Δήμου Θέρμης, το οποίο εξασφαλίζει για τις επόμενες πολλές δεκαετίες την ασφαλή οδική διασύνδεση ανάμεσα στις δύο Κοινότητες. Στη θέση του παλιού δρόμου ο οποίος υπέστη κατολίσθηση έπειτα από την ισχυρή νεροποντή που σημειώθηκε στις 21 Μαΐου 2020 υπάρχει σήμερα μία ολοκαίνουργια γέφυρα, πραγματικό στολίδι για την περιοχή.
Ο νέος δρόμος είναι υπερυψωμένος σε σχέση με τον προηγούμενο, με πολύ βελτιωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά (διευρυμένο πλάτος, μεγάλα πεζοδρόμια), φωτισμό, σήμανση και στηθαία ασφαλείας. Πρόκειται για ένα έργο κατασκευασμένο με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές το οποίο εξασφαλίζει την ασφαλή μετακίνηση αυτοκινήτων, βαρέων οχημάτων, αλλά ακόμη και πεζών.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΘΕΡΜΗΣ
Σε δήλωσή του ο δήμαρχος Θέρμης Θεόδωρος Παπαδόπουλος αναφέρει ότι “η γέφυρα η οποία συνδέει τον Τρίλοφο με το Πλαγιάρι, είναι τα σημαντικότερα, αλλά και τα δυσκολότερα έργα τα οποία έχουμε υλοποιήσει ως Δήμος.
Μάλιστα, ήταν ένα έργο το οποίο δεν ανήκε στην αρμοδιότητά μας. Ανήκε στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Όμως, αποφασίσαμε να το πάρουμε πάνω μας για να τελειώσει το ταχύτερο δυνατόν.
Θα πρέπει να ξέρουν οι δημότες μας, κυρίως οι κάτοικοι των δύο αυτών Κοινοτήτων ότι οι εργατοώρες που αφιερώσαμε γι’ αυτό το έργο, τόσο το πολιτικό προσωπικό του Δήμου, όσο και τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας, δεν έχουν αναλωθεί για κανένα άλλο έργο στην περιοχή μας και θέλω να ευχαριστήσω τα στελέχη μας για τις άοκνες προσπάθειες που κατέβαλαν όλο αυτό το διάστημα.
Κατανοώ πλήρως την ταλαιπωρία και την αναστάτωση που προκάλεσε το απρόσμενο αυτό γεγονός της κατολίσθησης στην καθημερινότητα των συνδημοτών μας. Μακάρι να μπορούσαμε να ολοκληρώσουμε το έργο μια ώρα αρχύτερα, όμως, θα πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος ότι δεν χάσαμε ούτε μέρα και ότι το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου αναλώθηκε στις γραφειοκρατικές διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος, παρά σε αυτήν καθ’ αυτήν την κατασκευή της γέφυρας η οποία διήρκεσε περίπου 16 μήνες.
Είμαι υπερήφανος για το αποτέλεσμα καθώς παραδίδουμε ένα έργο – στολίδι για την περιοχή, με χρονικό ορίζοντα εκατονταετιών”.
Η ΚΑΘΙΖΗΣΗ
Η μεγάλη περιπέτεια για τους κατοίκους Τριλόφου και Πλαγιαρίου ξεκίνησε στις 21 Μαΐου 2020 όταν ξέσπασε ισχυρή νεροποντή στην περιοχή του Δήμου Θέρμης, προκαλώντας μεγάλες καταστροφές σε πολλές Κοινότητες (Καρδία, Θέρμη, Ν. Ραιδεστός, Ν. Ρύσιο, Ταγαράδες, Αγία Παρασκευή, Τρίλοφος, Πλαγιάρι).
Η μεγαλύτερη από τις καταστροφές σημειώθηκε στην οδό Περικλέους. Το πρόβλημα στον συγκεκριμένο δρόμο προέκυψε επειδή, λόγω της ισχυρής βροχόπτωσης προκλήθηκαν πλημμυρικά φαινόμενα και υπήρξε αστοχία στο πρανές επιχώματος στο ρέμα μεταξύ των δύο οικισμών, προκαλώντας καθιζήσεις.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της αυτοψίας την οποία πραγματοποίησαν οι μηχανικοί ο συγκεκριμένος δρόμος έγινε πριν από σαράντα και πλέον χρόνια και ως βασική αιτία της αστοχίας ήταν ότι για την κατασκευή του επιχώματος χρησιμοποιήθηκαν ακατάλληλα εδαφικά υλικά, ενώ διαπιστώθηκε η χρήση ακόμη και μπάζων και πλαστικών.
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Από την ημέρα εκείνη ο Δήμος Θέρμης ξεκίνησε μία τιτάνια προσπάθεια για την ταχύτερη δυνατή οδική επανασύνδεση των δύο Κοινοτήτων. Ο Δήμος, αν και δεν είχε την αρμοδιότητα για το συγκεκριμένο έργο, καθώς αυτή ανήκει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εντούτοις, από την πρώτη στιγμή και με δικούς του πόρους, προέβη σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες προκειμένου να περιορίσει την έκταση των ζημιών, να διασφαλίσει την ασφαλή μετακίνηση των κατοίκων και να δρομολογήσει τις διαδικασίες για την αποκατάσταση της αστοχίας το ταχύτερο δυνατόν.
Στο πλαίσιο αυτό η διοίκηση του Δήμου συγκέντρωσε τα στοιχεία από το σύνολο των καταστροφών τις οποίες υπέστησαν και άλλες κοινότητες και υπέβαλε αίτημα προς την ΠΚΜ ώστε οι πληγείσες περιοχές, συμπεριλαμβανομένου και του δρόμου που συνδέει τον Τρίλοφο με το Πλαγιάρι, να κηρυχθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.
Η κίνηση αυτή ήταν αναγκαία προκειμένου οι βλάβες να αποκατασταθούν το συντομότερο δυνατό, παρακάμπτοντας τις συνήθεις χρονοβόρες διαδικασίες, αλλά και για να βρεθούν οι αναγκαίοι πόροι για την καταβολή αποζημιώσεων στους πληγέντες καθώς και για την κατασκευή των αναγκαίων έργων.
Την επομένη της σφοδρής νεροποντής η διοίκηση του Δήμου κάλεσε ειδικούς μηχανικούς προκειμένου να ελέγξουν το σημείο της κατολίσθησης και να προτείνουν τις αναγκαίες παρεμβάσεις.
Έπειτα από υποδείξεις τους, ως πρώτο άμεσο μέτρο αποφασίστηκε ο αποκλεισμός της οδού Περικλέους και η πλήρης απαγόρευση διέλευσης οχημάτων και πεζών καθώς υπήρχε άμεσος και σημαντικός κίνδυνος νέας κατολίσθησης.
Αμέσως μετά ο Δήμος προχώρησε σε εκτροπή της κυκλοφορίας, μέσω παρακαμπτηρίων οδών οι οποίες ασφαλτοστρώθηκαν και τοποθετήθηκαν και πινακίδες οδοσήμανσης στα σημεία εκτροπής της κυκλοφορίας.
Ο Δήμος προχώρησε επίσης άμεσα στις πρώτες παρεμβάσεις στην περιοχή της κατολίσθησης, εκτρέποντας τα όμβρια ύδατα από το σημείο στο οποίο υπήρξε η αστοχία. Αυτό έγινε προκειμένου να διευκολυνθούν οι εργασίες αποκατάστασης, να
προστατευτούν τα δίκτυα αγωγών κοινής ωφέλειας (φυσικού αερίου, τηλεπικοινωνιών, αποχέτευσης κ.ά.) τα οποία διέρχονται από εκεί, καθώς και για να μην προχωρήσει περαιτέρω η κατολίσθηση.
Στις 29 Μαΐου 2020 με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας η περιοχή κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για διάστημα έξι μηνών. Στη συνέχεια δόθηκαν άλλες τρεις εξάμηνες παρατάσεις ως τον Μάιο του 2022.
Από τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου 2020 κινήθηκαν όλες οι αναγκαίες διαδικασίες για την ανάθεση του έργου ασφαλτόστρωσης όλων των παρακαμπτήριων οδών και
την οδοσήμανσή τους προκειμένου να συνδέονται οι οικισμοί Τριλόφου και Πλαγιαρίου από εναλλακτικές διαδρομές. Παράλληλα, ανατέθηκε η μελέτη αυτοψίας
και αποτίμησης του φαινομένου της κατολίσθησης.
Στις 27 Οκτωβρίου 2020 εγκρίθηκε η ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων των έργων αποκατάστασης της οδού Περικλέους.
Η ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ
Οι εργασίες αποκατάστασης των ζημιών στην οδό Περικλέους ανήκουν στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Ωστόσο, ο Δήμος, από την επομένη της κατολίσθησης, ευρισκόμενος σε διαρκή συνεννόηση με την ΠΚΜ, ανέλαβε πρωτοβουλίες, ακόμη και καθ’ υπέρβαση των αρμοδιοτήτων του, προκειμένου να συντμηθεί ο χρόνος αποκατάστασης των ζημιών.
Ακριβώς ένα χρόνο μετά το συμβάν, στις 20 Μαΐου 2021 ο Δήμος ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου την ευθύνη του έργου, υπογράφοντας σχετική προγραμματική σύμβαση με την ΠΚΜ.
Ακόμη και πριν από την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης με την ΠΚΜ ο Δήμος Θέρμης έτρεξε όλες τις διαδικασίες, με τις δικές του υπηρεσίες, για την ανάθεση της μελέτης από την οποία θα προέκυπτε ποια ήταν η καταλληλότερη λύση αποκατάστασης των ζημιών.
Οι μελετητές εξέτασαν τρεις εναλλακτικές λύσεις. Η πρώτη περιλάμβανε ενίσχυση του υπάρχοντος επιχώματος καθώς και του πλακοσπεπή οχετού, με παράλληλες εργασίες διευθέτησης και προστασίας της
κοίτης του ρέματος. Η δεύτερη λύση προέβλεπε την καθαίρεση του υπάρχοντος επιχώματος και του οχετού και την κατασκευή νέων με παράλληλη διευθέτηση της κοίτης του ρέματος.
Η ΛΥΣΗ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ
Η τρίτη λύση, η οποία και τελικά προκρίθηκε, και μάλιστα και με ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, προέβλεπε την κατασκευή γέφυρας στη θέση του υπάρχοντος επιχώματος, σε συνδυασμό με νέα, βελτιωμένη χάραξη της οδού Περικλέους.
Η νέα χάραξη της οδού είναι υπερυψωμένη στη θέση της γέφυρας σε σχέση με τον προϋπάρχοντα δρόμο ώστε να μειωθεί η απότομη κλίση που είχε και να βελτιωθούν οι συνθήκες για την αποστράγγιση της οδού.
Ο νέος δρόμος έχει διευρυμένο πλάτος κυκλοφορίας και μεγάλα πεζοδρόμια εκατέρωθεν, με στηθαία ασφαλείας κατά τους σύγχρονους κανονισμούς για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων, βαρέων οχημάτων και πεζών. Επίσης προβλέφθηκε η κατασκευή δικτύου αποστράγγισης της οδού από τα όμβρια και η διοχέτευσή τους στο ρέμα ώστε να αποφευχθεί η συγκέντρωση υδάτων στο κατάστρωμα όπως συνέβαινε σε περιπτώσεις ισχυρής βροχόπτωσης.
Παράλληλα, με την ολοκλήρωση της κατασκευής της γέφυρας καθαιρέθηκε το επίχωμα και ο παλιός πλακοσκεπής οχετός για να ελευθερωθεί η κήτη του ρέματος.
Με την παραλαβή της πρότασης των μελετητών που προέκριναν τη λύση της κατασκευής καινούργιας γέφυρας, ο δήμος προχώρησε στην ανάθεση της μελέτης για την κατασκευή της, στις 16 Ιουνίου 2021 και η μελέτη παραδόθηκε σε χρόνο – ρεκόρ, στις 27 Οκτωβρίου 2021.
Αμέσως μετά ξεκίνησε τις διαδικασίες για την εκπόνηση των επτά αναγκαίων μελετών καθώς και για τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης του έργου ώστε να επιλεγεί ανάδοχος το ταχύτερο δυνατό. Αυτές ολοκληρώθηκαν στις αρχές Φεβρουαρίου 2022 κι αμέσως ξεκίνησαν άτυπες διαβουλεύσεις με εργοληπτικές εταιρείες προς τις οποίες απευθύνθηκε πρόσκληση για υποβολή προσφορών.
Στο τέλος Μαρτίου 2022, δύο από τις εργοληπτικές εταιρείες κατέθεσαν προσφορές και στις 6 Απριλίου έγινε η επιλογή του αναδόχου. Αμέσως μετά εστάλη προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο το σχέδιο σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο το οποίο όμως απερρίφθη, καθώς το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι η ανάθεση του έργου θα έπρεπε να γίνει μέσω διαγωνισμού και όχι με την κατ’ εξαίρεση, λόγω κατεπείγοντος, μέθοδο της διαπραγμάτευσης.
Αυτό προκάλεσε καθυστέρηση τριών, τεσσάρων μηνών, όσο και το διάστημα για να εκδώσει την απόφασή του το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Από κει και πέρα οι διαδικασίες έτρεξαν ταχύτατα. Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου εστάλη στο Δήμο στις 29 Σεπτεμβρίου 2022 και λίγες ημέρες μετά, στις 11 Οκτωβρίου προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την 31η Οκτωβρίου.
Τέσσερις ημέρες μετά, στις 4 Νοεμβρίου ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος. Η σύμβαση, μετά τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπογράφηκε την 1η Μαρτίου 2023 και λίγες εβδομάδες μετά εγκαταστάθηκε ο εργολάβος και ξεκίνησε την κατασκευή του έργου ο προϋπολογισμός του οποίου ανήλθε περίπου στα 3,5 εκατ. ευρώ.