Μια ολιστική παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας του ΟΣΕ, αλλά και στις δικλίδες ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων αναμένεται να κάνει η κυβέρνηση στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο, καθώς θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο που έχει καταρτίσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης με γνώμονα το «μοντέλο ΔΕΗ».
Σε άμεση συνεργασία με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος το 2019 ήταν αυτός που είχε αναλάβει την «καυτή πατάτα» της τότε ΔΕΚΟ, ο κ. Κυρανάκης -σε συνεργασία και με τον υπουργό Υποδομών Χρίστο Δήμα- θα παρουσιάσει το συνολικό σχέδιο που έχει εκπονηθεί και αφορά το μοντέλο εταιρικής λειτουργίας, τον τρόπο προσλήψεων και διαχείρισης των προμηθειών του Οργανισμού και βεβαίως τις επαυξημένες προβλέψεις για την ασφαλέστερη κυκλοφορία των τρένων.
Κυρανάκης στο ΘΕΜΑ: «Αναβαθμίζουμε το επίπεδο ασφάλειας»
«Με το νομοσχέδιο, αλλά κυρίως με την άμεση υλοποίηση όσων προβλέπει, αναβαθμίζουμε το επίπεδο ασφάλειας του σιδηρόδρομου. Σε 3 μήνες ο ΟΣΕ θα διαθέτει ένα σύγχρονο σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων που θα αποτρέπει ατυχήματα και θα καταγράφει ψηφιακά και με πλήρη διαφάνεια τι συμβαίνει και πότε σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Επιταχύνουμε παράλληλα τα έργα του ETCS, για το οποίο οι πρώτες on board δοκιμές αυτόματης πέδησης που έγιναν λειτούργησαν κανονικά».
Με μια δεδομένη απόσταση από τη «διακεκαυμένη περίοδο» των κινητοποιήσεων για τα Τέμπη, η κυβέρνηση έρχεται να επιφέρει ίσως τη μεγαλύτερη θεσμική τομή στη λειτουργία του ΟΣΕ εδώ και πολύ καιρό. Με βάση και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, άλλωστε, ο ΟΣΕ περιγράφεται ως «μαύρη τρύπα», μια εταιρεία χωρίς σύγχρονη κουλτούρα λειτουργίας και άκρως υποστελεχωμένη.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη συνέντευξή του στην εκπομπή «Direct» του protothema.gr, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απέκρουσε τη μομφή περί καθυστερημένης παρέμβασης. «Δεν πρέπει να μηδενίσουμε και την προσπάθεια η οποία γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια. Δεν ξεκινάμε από το μηδέν», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι «θα υπάρξει μια δραστική παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας του νέου οργανισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων». Σημειωτέον, στο τέλος του έτους η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε δρομολογήσει την ίδρυση της εταιρείας-διαδόχου του ΟΣΕ, της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε., αν και έως τώρα η νέα εταιρική δομή έχει παραμείνει στα χαρτιά.
Η ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου
Αναλυτικά τα θέματα στην ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου που συνεδριάζει σήμερα στις 11:00 υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη είναι τα ακόλουθα:
– Παρουσίαση από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, του νομοσχεδίου για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηρόδρομων.- Παρουσίαση από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, και τους υφυπουργούς Γιώργο Κώτσηρα και Θάνο Πετραλιά των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Αναμόρφωση Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, β) Μεταρρύθμιση του πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265.
– Παρουσίαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, και τον υφυπουργό Ιωάννη Μπούγα του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
– Παρουσίαση από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 σχετικά με την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων.
– Παρουσίαση από τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννη Κεφαλογιάννη, ερανιστικού νομοσχεδίου του υπουργείου του.