Τις πρώτες ημέρες του 2025, η φρεγάτα «Ύδρα» αναμένεται να λύσει κάβους από το Ναύσταθμο Σαλαμίνας και να βάλει πλώρη για δεύτερη φορά προς την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, στο πλαίσιο συμμετοχής της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες».
H φρεγάτα «Ύδρα» και το πλήρωμά της προετοιμάζεται ήδη για μια ακόμη τρίμηνη αποστολή στην «καυτή» περιοχή ευθύνης που έχει αναλάβει η επιχείρηση «Ασπίδες» στην Ερυθρά Θάλασσα.
Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Πολεμικού Ναυτικού και του αρχηγείου της επιχείρησης «Ασπίδες», πρόκειται να επιστρέψει η φρεγάτα «Σπέτσαι», η οποία επιχειρεί στην περιοχή από τις αρχές Οκτωβρίου.
Είχε προηγηθεί τρίμηνη αποστολή της φρεγάτας «Ψαρά», η οποία με τη σειρά της είχε αντικαταστήσει την «ΥΔΡΑ». Υπολογίζεται ότι κάθε φρεγάτα από τον απόπλου της προς την Ερυθρά Θάλασσα έως και την επιστροφή της στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας έχει καλύψει περίπου 20.000 μίλια.
Συνολικά, δηλαδή, και τα τρία πλοία θα έχουν «γράψει» 60.000 μίλια, επιχειρώντας σε μια περιοχή υψηλού κινδύνου. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις, οι ελληνικές φρεγάτες απειλήθηκαν από drones των Χούθι και αναγκάστηκαν να ανοίξουν πυρ με το πυροβόλο των 5 ιντσών.
H φρεγάτα «Ψαρά», μάλιστα, κατέρριψε ένα UAV το οποίο κινήθηκε προς το πλοίο του Στόλου μας. Όμως, το «made in Greece» σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και παρεμβολών «Κένταυρος» αποτέλεσε σημείο αναφοράς, καθώς έδειξε ότι διαθέτει υψηλή αποτελεσματικότητα αλλά και αξιοπιστία στην αντιμετώπιση drones, ακόμα και σε μεγάλες αποστάσεις.
«Γράφουν» 60.000 μίλια
Με την πάροδο του χρόνου και τη χρήση του σε πραγματικές συνθήκες, το σύστημα «Κένταυρος» αναβαθμίστηκε και πλέον αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της άμυνας των φρεγατών ΜΕΚΟ που επιχειρούν στην Ερυθρά Θάλασσα. Ήδη έχει αποφασιστεί η τοποθέτηση του και στις τέσσερις φρεγάτες κλάσης «Ύδρα», στο πλαίσιο του αναμενόμενου εκσυγχρονισμού τους.
Και μόνο το γεγονός ότι σε μόλις εννέα μήνες, κατά τους οποίους οι τρεις ΜΕΚΟ λαμβάνουν μέρος στην επιχείρηση «Ασπίδες», έχουν διανύσει 60.000 μίλια σε πλήρεις επιχειρησιακές συνθήκες με όλα τα συστήματα τους συνεχώς σε λειτουργία, δείχνει την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού τους.
Έως και την παραλαβή και επιχειρησιακή ενσωμάτωση των καινούργιων γαλλικών φρεγατών Belharra, θα αποτελούν τις πιο ισχυρές Μονάδες του Στόλου, οι οποίες καλούνται να αναλάβουν κάθε είδους αποστολή, πόσο μάλλον σε περιοχές υψηλού κινδύνου.
Στη συνέχεια, όμως, αναμένεται να διαδραματίσουν καίριο ρόλο, καθώς το Πολεμικό Ναυτικό δεν μπορεί να δώσει στα καινούργια πανίσχυρα πλοία όλες τις αποστολές, πόσο μάλλον τις αποστολές ρουτίνας, όπως η συμμετοχή στην «UNIFIL» του ΟΗΕ ανοιχτά του Λιβάνου αλλά και στην επιχείρηση «Irini» της ΕΕ κοντά στις ακτές της Λιβύης.
Κάθε φρεγάτα MEKO «γράφει» ακόμα και 50.000 μίλια κάθε χρόνο, ενώ κατά τη διάρκεια της κρίσης το 2020 τα πλοία παρέμειναν τις περισσότερες ημέρες του χρόνου στη θάλασσα, μακριά από το Ναύσταθμο.
Η καταπόνηση και φθορά σε όλα τα συστήματα των πλοίων, ειδικά στα μηχανολογικά, είναι συνεχής, με δεδομένο ότι πρόκειται για Μονάδες που επιχειρούν σε δύσκολες θάλασσες και ήδη έχουν φτάσει στα 30 χρόνια υπηρεσίας στον Στόλο.
Με αυτά τα δεδομένα, ο εκσυγχρονισμός τους όχι απλά αποτελεί «must» πρόγραμμα, αλλά κάθε μέρα που περνάει μεταφράζεται σε χαμένο χρόνο. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αναμένεται να απευθυνθεί στον εφοπλιστικό και επιχειρηματικό κόσμο, ώστε να στηρίξει την προσπάθεια εκσυγχρονισμού του Στόλου.