Δώδεκα ημέρες πριν από την παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη φετινή ΔΕΘ στις 7-8 Σεπτεμβρίου, την 5η με την ιδιότητα του πρωθυπουργού, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η κυβέρνηση εισέρχεται στον 6ο χρόνο της θητείας της με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πολιτική φθορά, με τις εξελίξεις διεθνώς να «τρέχουν» και την αντιπολίτευση να βρίσκεται σε φάση περιδίνησης. Υπό αυτές τις συνθήκες καθίσταται σαφές στο κυβερνητικό επιτελείο ότι απαιτείται νέος βηματισμός που θα πείσει τους πολίτες για το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν δουν απτά αποτελέσματα στην καθημερινότητά τους.
Έτσι, μια πρόγευση των όσων θα ακούσουμε από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ αλλά και της κυβερνητικής στρατηγικής, όπως αυτή εξελίσσεται θα αποτελέσει η σημερινή παρουσία του στη Θεσσαλονίκη συνοδεία κυβερνητικού κλιμακίου 7 υπουργών, όπου θα παρουσιαστεί στις 11.00 στο Μέγαρο Μουσικής της πόλης η Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη και η ψηφιακή πλατφόρμα για τα περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης erga.gov.gr.
Λέξεις – «κλειδιά» η διαφάνεια και η λογοδοσία προς τους πολίτες, καθώς θα υπάρχει «μάτι» ελέγχου σε όλα τα στάδια υλοποίησης των έργων – υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη, η δυνατότητα παρακολούθησής τους σε όλα τα στάδια με στόχο τη σύγκλιση με την Ευρώπη, ρίχνοντας το βάρος στην ανάπτυξη της περιφέρειας, ώστε να μην υπάρχουν πολίτες δύο ταχυτήτων.
Το περίγραμμα της ΔΕΘ
Η κυβέρνηση σε κάθε ευκαιρία τονίζει ότι ούτε φέτος δεν θα ακούσουμε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να εμφανίζεται με ένα γεμάτο καλάθι καθώς όπως είπε ο Παύλος Μαρινάκης στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών με αυτή την τακτική θα υποθήκευε το μέλλον των επόμενων γενεών.
Ο πρωθυπουργός θα προχωρήσει σε συγκεκριμένες προτάσεις αλλά και απολογισμό των πεπραγμένων του έτσι ώστε να φτάσουμε να έχουμε συγκεκριμένα μετρήσιμα αποτελέσματα προς όφελος του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας.
Βασικός στόχος είναι να υλοποιηθεί το πρόγραμμα της ΝΔ αλλά και να μην εκτροχιαστούν τα δημοσιονομικά.
Οι όποιες ανακοινώσεις θα γίνουν με βάση τα περιθώρια αυτά ακολουθώντας τις επιταγές της ΕΕ και μην ξεπερνώντας τα 3 δις ευρώ σε επιπλέον δαπάνες για το 2025.
Όπως τόνιζαν κυβερνητικές πηγές το 2025 θα έχουμε περίπου 850 εκατ. ευρώ στις αμυντικές δαπάνες – κυρίως λόγω παραλαβής των Belharra – 1 δισ. τακτικών δαπανών – κυρίως για την υγεία και την παιδεία και 1 δις αυξήσεις για τις συντάξεις.
Παράλληλα, αναζητείται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για να γίνουν επιπλέον δαπάνες.
Έμφαση στα έργα της Θεσσαλονίκης
Η άνοδος του πρωθυπουργού σήμερα στη Θεσσαλονίκη σηματοδοτεί την απόφαση να μην είναι μια τυπική συνάντηση με τους παραγωγικούς φορείς, η οποία πάντοτε αποβαίνει χρήσιμη, αλλά μέσα από την εκδήλωση που θα γίνει στο Μέγαρο Μουσικής όπου ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μιλήσει για την «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη» θα γίνει ένας απολογισμός της πορείας των έργων στη συμπρωτεύουσα.
Κορωνίδα το Μετρό και η έναρξη λειτουργίας του. Η βασική γραμμή του έργου, συνολικού προϋπολογισμού (1,4 δισ.), θα δοθεί στην κυκλοφορία εντός του Νοεμβρίου 2024. Είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη, με τη βασική γραμμή να έχει μήκος 9,6 χλμ., να διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς, 18 driverless συρμούς τελευταίας τεχνολογίας και ένα αμαξοστάσιο στην περιοχή της Πυλαίας, έκτασης περίπου 50 στρεμμάτων.
Σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση στο σύνολο του έργου έχει φτάσει στο 94,60%, ενώ σήμερα εκτελούνται δοκιμές σε όλα τα συστήματα και τα τρένα σε καθημερινή βάση από τον ανάδοχο του έργου, αλλά και από την εταιρεία λειτουργίας.
Επίσης, στα σιδηροδρομικά έργα περιλαμβάνονται η σύνδεση Θεσσαλονίκης – Ειδομένης και η σύνδεση του 6ου Προβλήτα Θεσσαλονίκης και του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Το FlyOver, ένα εμβληματικό έργο προϋπολογισμού 462.768.000 ευρώ, που προβλέπει την κατασκευή υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου μήκους 13 χιλιομέτρων η οποία αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης. Η εκτιμώμενη ολοκλήρωση είναι για τον Μάιο του 2027.
Επίσης, η ανάπλαση της ΔΕΘ, η ίδρυση του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς ThessINTEC στη περιοχής της Περαίας και άλλα δεκάδες μικρότερα έργα αλλά σημαντικά για την καθημερινότητα των πολιτών της βόρειας Ελλάδας που συνολικά πλησιάζουν τα 9 δισ.