του Δημήτρη Κουτσούκου
Σύμφωνα με άρθρο της Yeni Akit Gazetesi, σχετικά με τη διαδικασία αγοράς και εκσυγχρονισμού των F-16 που υπεγράφη μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ τον περασμένο μήνα, ο Πρόεδρος Ερντογάν δήλωσε κατά την επιστροφή του στην Ουάσιγκτον: «Μίλησα ξανά με τον κ. Μπάιντεν. Αφού είπε «θα λύσω αυτό το πρόβλημα σε 3-4 εβδομάδες», το θέμα άρχισε να ξεκαθαρίζει.
Αποκαλύφθηκε ότι οι ΗΠΑ ζήτησαν από τη Lockheed Martin για την παραγωγή F-16 και η Τουρκία ζήτησε να γίνει η παραγωγή και ο εκσυγχρονισμός μέσω της TAI.
O Δημοσιογράφος της εφημερίδας Sabah Okan Müderrisoğlu έγραψε τα εξής σχετικά με το θέμα:
«Γιατί η Τουρκία θέλει να παρέμβει ο Πρόεδρος Μπάιντεν για το πρόγραμμα F-16 Viper, το οποίο θα πρέπει να προχωρήσει στην κανονική διαδικασία; Επειδή προβάλλονται συνθήκες που προκύπτουν από τον τυπικό χαρακτήρα της αμερικανικής αγοράς. Σαν τι;
Για παράδειγμα, η Lockheed Martin λέει ότι τώρα έχει ξεκινήσει την παραγωγή F-35 και ότι πρέπει να αποκαταστήσει μια γραμμή παραγωγής για την παραγωγή F-16, και αναζητά τρόπους για να προσθέσει αυτό το επενδυτικό κόστος στο μοναδιαίο κόστος του αεροσκάφους. Ή προσπαθούν να αυξήσουν το λογαριασμό υποστηρίζοντας ότι θα πραγματοποιήσουν επίσης εργασίες Ε&Α και θα απασχολήσουν προσωπικό.
Ας μην ξεχνάμε, μιλάμε για παραγγελία 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς του νέας γενιάς F-16V, της αναβάθμισης των υπαρχόντων αεροσκαφών σε επίπεδο Viper και της αγοράς έξυπνων βομβών. Ωστόσο, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει από την αρχή προτεραιότητα τον εκσυγχρονισμό στην Τουρκία και εξετάζει το ενδεχόμενο μείωσης του αριθμού των παραγγελιών. Αυτή η απόφαση περιλαμβάνει επίσης την επιλογή ανάπτυξης του μαχητικού αεροσκάφους Kaan 5ης γενιάς και την ιδέα αγοράς μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter εάν αρθεί το βέτο της Γερμανίας.
Συνοπτικά… Η παραγωγή και η παράδοση των αμερικανικών F16 V φαίνεται να εκτείνονται από το 2028 έως το 2030. «Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία πρέπει πάντα να ενεργεί με το Σχέδιο Β».