Όπως αναφέρει η Καθημερινή, η ολοκλήρωση των ελέγχων από την εφορία, η υποβολή ποινικής δίωξης στον οφειλέτη και η πιστοποίηση από ειδικό ελεγκτή ότι είναι αδύνατη η είσπραξη των χρεών αποτελούν τις τρεις προϋποθέσεις για να χαρακτηριστούν οι οφειλές ανεπίδεκτες είσπραξης και υπό προϋποθέσεις να διαγραφούν μετά την πάροδο δεκαετίας.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, για να διαγραφούν χρέη προς το Δημόσιο θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά τρεις προϋποθέσεις, όπως:
- η ολοκλήρωση των ελέγχων
- η υποβολή ποινικής δίωξης στον οφειλέτη και
- η πιστοποίηση από ειδικό ελεγκτή ότι είναι αδύνατη η είσπραξή τους
Αμέσως μετά η φορολογική διοίκηση εντάσσει τις περιπτώσεις αυτές στο βιβλίο των ανεπίδεκτων είσπραξης και υπό προϋποθέσεις τις διαγράφει μετά την πάροδο της δεκαετίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, τα συσσωρευμένα ληξιπρόθεσμα χρέη έχουν ξεπεράσει τα 107,3 δισ. ευρώ, ωστόσο, ποσοστό 24,5%, που αντιστοιχεί σε 26,3 δισ. ευρώ αφορά οφειλές που χαρακτηρίζονται ανεπίδεκτες είσπραξης. Έτσι, το πραγματικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο περιορίζεται σε 81 δισ. ευρώ και από αυτά μόλις 3,7 δισ. ευρώ έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης.
Από το σύνολο των χρεώ, τα 48,1 δισ. ευρώ προέρχονται από φορολογικές οφειλές. Τα μεγαλύτερα φορολογικά χρέη, όπως σημειώνει η Καθημερινή, αφορούν στον ΦΠΑ (22,7 δισ. ευρώ), ακολουθούν οι φόροι εισοδήματος (20 δισ. ευρώ), φόροι περιουσίας (2,8 δισ. ευρώ) και λοιποί φόροι (2,5 δισ. ευρώ).
Σύμφωνα με απόφαση της ΑΑΔΕ:
- Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και οι συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ανεπίδεκτες είσπραξης εφόσον συντρέχουν σωρευτικά: α) Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της φορολογικής διοίκησης και από τις έρευνες αυτές δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκεινται σε ακύρωση. β) Έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης. γ) Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας υπηρεσίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
- Για εταιρείες που τελούν υπό κρατικό έλεγχο ή στις οποίες ασκείται κρατική εποπτεία και οι οποίες τελούν υπό εκκαθάριση ή πτώχευση απαιτείται η αναγγελία του Δημοσίου στις διαδικασίες αυτές και να έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης, να έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος και να είναι αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
Μπορούν να θεωρηθούν ανεπίδεκτες είσπραξης οφειλές ακόμη και εάν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία εφόσον:
- Η συνολική αξία της κυριότητας και των λοιπών εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με τη συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή, δεν υπερβαίνει το 5% του ύψους της οφειλής και, σε κάθε περίπτωση το ποσό των 100.000 ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή, όπου υπάρχει, ή από το ποσό του αθροίσματος της φορολογητέας αξίας των δικαιωμάτων αυτών για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ.
- Η συνολική αξία της κινητής περιουσίας του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με το ύψος της συνολικής βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής και δεν υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή ή από την έκθεση κατάσχεσης.