Το ποσό των 70 εκατομμυρίων ευρώ – όσο δηλαδή κοστίζει η αγορά ενός αεροσκάφους F-35 – αγγίζει το κόστος των μέτρων που έχει αναγκαστεί να πάρει μέσα στο πρώτο 5μηνο του 2020 η κυβέρνηση προκειμένου να ανακοπεί η αυξημένη τουρκική επιθετικότητα που πλέον έχει χτυπήσει κόκκινο.
Για πρώτη φορά η Αγκυρα προκαλεί σε τέτοια έκταση και ταυτόχρονα σε πολλά επίπεδα από τον Εβρο έως τη νότια Κρήτη, με εργαλειοποίηση του Προσφυγικού, εκατοντάδες υπερπτήσεις και παραβιάσεις, απειλές για έρευνες εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας, οδηγώντας σε οικονομική «ασφυξία» τους ήδη «σφιχτούς» προϋπολογισμούς του υπουργείου Αμυνας και του «Πενταγώνου».
Ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα αν η Τουρκία κινήθηκε βάσει σχεδιασμού. Το σίγουρο είναι όμως ότι ουσιαστικά υποχρέωσε τους έλληνες επιτελείς να λάβουν μία σειρά έκτακτων μέτρων, ιδιαίτερα κοστοβόρων, για την αντιμετώπιση της τουρκικής απειλής. Πρόκειται για τεράστια ποσά που θα μπορούσαν να επενδυθούν και να εξοικονομηθούν είτε για τον καλύτερο εξοπλισμό των Ενόπλων Δυνάμεων (π.χ. για την αγορά του υπερσύγχρονου μαχητικού αεροσκάφους F-35) είτε σε άλλους τομείς.
Η περίπτωση της κρίσης στον Εβρο είναι χαρακτηριστική. Οι Ενοπλες Δυνάμεις κατάφεραν σε συνεργασία με την Αστυνομία να αποτρέψουν την παράνομη είσοδο χιλιάδων μεταναστών. Ομως όχι χωρίς κόστος. Η μεταφορά οπλιτών και στελεχών του στρατού στα σύνορα, η μακρά παραμονή ανδρών των ΜΑΤ, η χρήση αποτρεπτικών μέσων (χημικών) κόστισε περισσότερα από 9 εκατομμύρια ευρώ. Και βέβαια η θωράκιση του Εβρου συνεχίζεται με την κατασκευή του νέου φράχτη που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 10-15 εκατομμύρια ευρώ. Οικονομική αιμορραγία και μεγάλη φθορά υλικών και μέσων έχει προκληθεί και στο Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο έχει σηκώσει μεγάλο βάρος της συνεχούς επιτήρησης στο Αιγαίο για το Μεταναστευτικό. «Είναι εξαιρετικά κοστοβόρο να έχεις 15 πλοία συνέχεια εν πλω στο Αιγαίο» έχει επισημάνει στα «ΝΕΑ» ανώτατος αξιωματικός του ΠΝ. Από το Βόρειο έως το Νότιο Αιγαίο πλέουν καθημερινά 15 πλοία (φρεγάτα, κανονιοφόροι, ταχέα και παράκτια περιπολικά). Στα ήδη υπάρχοντα δώδεκα σε διασπορά σκάφη προστέθηκαν τρεις πυραυλάκατοι. Το κόστος μόνο αυτής της προσθήκης (σε καύσιμα, λειτουργικά έξοδα service) υπολογίζεται σε περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα. Ο δε ημερήσιος πλους μίας φρεγάτας φτάνει περίπου τα 30.000 ευρώ.
Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο στα μέσα της άνοιξης το υπουργείο Αμυνας προβλέποντας ότι έρχεται «θερμό» καλοκαίρι στα ελληνοτουρκικά, εκμεταλλεύτηκε τη μείωση τιμών στο πετρέλαιο και φούλαρε τις δεξαμενές.
Στη μάχη της αποτροπής μεταναστευτικών ροών έχει ριχτεί από τα τέλη του περασμένου έτους και ένα UAV της Πολεμικής Αεροπορίας «ΠΗΓΑΣΟΣ» που επιχειρεί από τη Χίο. Το κόστος της αποστολής του για ένα 5μηνο, με δύο πτήσεις κατά μέσο όρο την εβδομάδα, φτάνει τα 110.000 ευρώ (2.759 ευρώ κοστίζει η πτήση μίας ώρας).
Το κόστος των αναχαιτίσεων
Τεράστιο είναι όμως το κόστος και για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία καθημερινά καλείται να αντιμετωπίσει δεκάδες παραβιάσεις και υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών πάνω από όλο το Αιγαίο. Το κόστος μίας ωριαίας πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους F-16 υπολογίζεται σε 10.000 ευρώ. Πάνω κάτω τόσο διαρκεί η αποστολή μίας αναχαίτισης τουρκικού μαχητικού από ελληνικό. Οι εντολές είναι απέναντι στα τουρκικά που παραβιάζουν τον εθνικό εναέριο χώρο μας να απογειώνονται ισάριθμα ελληνικά μαχητικά. Το πρώτο 5μηνο του 2020 τουρκικά αεροσκάφη προχώρησαν σε 2.490 παραβιάσεις και 302 υπερπτήσεις και έγιναν τουλάχιστον 903 πτήσεις ελληνικών μαχητικών με αποστολή αναχαίτισης. Το κόστος αυτών των πτήσεων αγγίζει τα 9 εκατομμύρια ευρώ. Κάθε χρόνο η Πολεμική Αεροπορία δαπανά περί τα 20-25 εκατομμύρια ευρώ για τις ανάγκες σε καύσιμα των αεροσκαφών.